szczególnie uzdolnionych,
niepełnosprawnych, zagrożonych lub niedostosowanych społecznie ,
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
z zaburzeniami komunikacji językowej,
z chorobami przewlekłymi;
prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami
dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych
niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin;
pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie
nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z
zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi
związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi
z wcześniejszym kształceniem za granicą;
prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu
indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych
problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
współpraca ze szkołami
i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w
tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, w pierwszym etapie edukacyjnym;
współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy
opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz
planowaniu działań wspierających;
współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola,
szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola,
szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu
problemów dydaktyczno-wychowawczych;
prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego,
wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia
nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup
wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
przedszkolach, szkołach
i placówkach.